Nauka? Taką to ja lubię! – cykl wykładów na Uniwersytecie Gdańskim

W ostatnim czasie młodzież naszej szkoły wzięła udział w wielu interesujących zajęciach i wykładach popularno-naukowych organizowanych przez Uniwersytet Gdański, pod tytułem: Nauka? Taką to ja lubię!”. Podczas wykładu z 25 marca uczniowie klasy 2Bg dowiedzieli się, jak rozwiązywać popularne zagadki za pomocą grafów oraz poznali podstawowe własności grafów turniejowych. Wykład był prowadzony przez dr hab. Antoniego Augustynowicza. Dnia 5 marca klasa 1A wzięła udział w wykładach „Matematyka w świecie fizyki” – uczniowie mieli okazję się przekonać, jak te dwie dziedziny nauki się przeplatają, i jak są ze sobą powiązane. Poznali wielkie postacie, które działały na pograniczu dziedzin i jak wykorzystywali swoją matematyczną wiedzę do wyjaśniania fizycznych zawiłości.  Dnia 30 marca klasa 2Bg , grupa matematyczna, uczestniczyła w wykładzie prof. dr hab. Zbigniewa Szafrańca, który dotyczył kodów korygujących błędy. Celem zajęć było przedstawienie przykładu kodu, tzw. „kodu BCH”,  który pozwala tak zakodować przesyłaną informację, że ewentualne błędy można znaleźć i skorygować dzięki wykorzystaniu algebraicznych własności wielomianów. W kwietniowym wykładzie ,,Teoria gier’’ wzięła udział klasa 2D. Prof. UG dr hab. Antoni Augustynowicz podczas zajęć przedstawił podstawy teorii używanej najczęściej do modelowania sytuacji związanych z podejmowaniem decyzji.  Dnia 22 kwietnia uczniowie klasy 1A wzięła udział w zajęciach ,,Matematyka i szpiedzy, czyli kilka słów o kryptografii” podczas których mogli się dowiedzieć wielu ciekawych rzeczy na tematy szyfrowania i deszyfrowania, poznali różnice między kryptografią symetryczną, a kryptografią asymetryczną i zobaczyli jak już w starożytności ludzie starali się zaszyfrowywać swoje sekrety – np. za pomocą skytali w starożytnej Grecji. Poznali różne szyfry np. Szyfr Cezara i dowiedzieli się, jak złamać jego tajemnicę. 

     

 

 

 

Mieli też szansę poznania wielu ciekawych postaci, które w ciągu wieków przyczyniły się do rozwoju kryptografii:

Dowiedzieli się jak działa telegraf czy maszyna szyfrująca enigma używana przez Niemców podczas II wojny światowej: 

Poznali zasady działania szyfrów współczesnych i dowiedzieli się, jak ciekawe zastosowanie może mieć kodowanie: 

Jak widać podczas wykładów uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu informacji i poszerzyć swoją wiedzę na wiele różnych tematów. Takie zajęcia to bardzo ciekawy dodatek do standardowego programu nauczania realizowanego w ramach zajęć szkolnych. 

Autorką tekstu jest uczennica klasy I A , Aldona Szukalska.